15 фактів, які потрібно знати аби отримати медичну допомогу у Підгайцівській громаді. ВАЖЛИВО
Ми намагалися узагальнити для вас найважливішу інформацію, які потрібно знати аби розуміти, як змінилася медицина на селі після медичної реформи.
1. Лише лікар, у якого ви задекларувались несе відповідальність за ваше здоров’я.
Згідно медичної реформи, лікар має право обслуговувати лише тих пацієнтів, з якими у нього укладена угода. За обслуговування кожного задекларованого пацієнта Національна служба здоров’я України (НСЗУ) нараховує медичному закладу, у якому працює лікар, оплату із якої складається його заробітна плата. Тому кожна консультація телефоном, або під час очного візиту, вноситься у єдину інформаційну медичну систему, з якої НСЗУ і черпає інформацію щодо ефективності роботи лікарів та медзакладу. Лише ваш сімейний лікар має право оформляти електронне скерування до вузькопрофільного спеціаліста, направляти на загальний аналіз крові, замір глюкози чи поміряти вам тиск.
2. Укладаючи декларацію із сімейним лікарем у селі вашої громади, ви створюєте йому комфортні умови для праці та забезпечуєте йому конкурентну зарплатню, аби він тримався робочого місця та не перейшов у медзаклад, де може обслуговувати більше пацієнтів.
За новими вимогами, після медичної реформи змінився алгоритм нарахування заробітної плати лікарям. Тепер, аби мати мінімальну, гарантовану державою, заробітну плату розміром від 20 000 гривень, лікар-терапевт має укласти 2000 декларацій, сімейний лікар на ставку повинен мати 1800 задекларованих пацієнтів. Якщо лікар не набрав необхідної кількості пацієнтів, його заробітна плата може бути значно нижчою, або ж різницю у заробітній платі має покривати медичний заклад власними коштами. Аби деякий час підтримати Підгайцівський центр первинної медико-санітарної допомоги щодо оплати праці фельдшерів та лікарів Піддубцівської амбулаторії, Підгайцівська сільська рада виділила 1 500 000 гривень.
3. Лікар амбулаторії, з яким ви не задекларовані, може відмовити вам у консультації та запропонувати звернутися до свого лікаря, або зателефонувати до Служби екстреної медичної допомоги за номером «103».
Згідно з вимогами НСЗУ, кожен «контакт» пацієнта та лікаря будь-яким засобом зв’язку зобов’язує його ввести відомості про звернення, скарги та ймовірний діагноз до Єдиної інформаційної медичної системи упродовж 5 діб.
Тому ви маєте бути готові до того, що чужий лікар, навіть, якщо він працює у вашому населеному пункті, має законне право відмовити вам в огляді та лікуванні.
Якщо ви свідомо звертаєтесь до іншого лікаря, маєте розуміти що такі дії можуть нашкодити вашому здоров’ю, адже консультує вас та призначає лікування медик, який не несе ніякої відповідальності за ваше одужання чи ймовірні ускладнення. Тим більше він не зможе внести відомості про ваш стан до електронної системи, що ускладнить подальше лікування та видачу необхідних документів про одужання.
4. Лікар не має права видавати лікарське свідоцтво про смерть людини, якщо у нього немає укладеної декларації із пацієнтом, він жодного разу його не бачив та не знає про його проблеми зі здоров’ям.
Лікар, у якого не задекларований померлий, не може видати документ, який засвідчує смерть внаслідок хронічних хвороб, тим більше - якщо він підозрює насильницьку смерть, або якісь інші обставини. Якщо в електронній системі немає жодного запису про останні звернення пацієнта до медичного закладу, лікарі не можуть видати документ про смерть навіть пацієнтам старшим 60 років.
На жаль, лікарі часто стикають з проблемою, коли рідні померлого намагаються отримати довідку про смерть в амбулаторії, яка найближча за місцем проживання. Це зручніше та дешевше, адже розтин та висновок паталогоанатома – додаткові часові та фінансові витрати.
Досить часто стареньких хворих лікують вдома, самостійно визначають які ліки давати, роблять ін’єкції, але не консультуються з лікарем та не вносять відомостей до електронного реєстру. Люди, які мають хронічні хвороби, повинні обов’язково звертатися до свого лікаря, а не займатись самолікуванням. Якщо відомості про лікування хронічних хвороб є, то лікар, у якого Тому звертаємо вашу увагу на те, що люди літнього віку повинні бути на обліку у медичному закладі обов’язково. Обрати заклад і лікаря можна будь-де, однак лише той лікар має право засвідчувати будь-які документи, які стосуються життя та здоров'я пацієнта.
5. Довідки в школу або на роботу щодо проходження медогляду видається лише лікарем, у якого задекларована дитина або дорослий. Лікар який погодиться на таку авантюру, порушує лікарську етику та наражає вас на небезпеку.
У дитини можуть бути хвороби, які не внесені в електронну систему, можуть бути проблеми з серцем чи рівнем цукру, епілепсія. Лікар, який видає довідку про медогляд «наосліп» не несе відповідальність за кризові ситуації, які можуть трапитись у школі, відповідальність за здоров’я Вашої дитини - на лікарю, з яким укладена декларація. Довідки про можливість відвідувати освітній заклад після хвороби теж може видавати лише особистий лікар, іншим медикам це робити заборонено.
6. Лікар, який себе поважає, повинен оглянути пацієнта та внести дані у Єдину інформаційну медичну систему. Тому візит до лікаря плануйте заздалегідь, записуйтесь телефоном у реєстратурі на зручний вам час та будьте готові до того, що візит займе у вас не менше 15 хвилин.
7. Працівники ФАПів працюють у команді із лікарем терапевтом та сімейним лікарем, з яким у вас укладена декларація. Консультувати та надавати медичні послуги фельдшер має право лише пацієнтам лікарів Підгайцівської громади.
Фельдшери у селах Борохів, Піддубці, Романів, Звірів є працівниками Піддубцівської амбулаторії, вони допомагають лікарям проводити деякі процедури, роблять щеплення або лабораторні дослідження аналізу крові тощо. Ці медичні працівники працюють у команді з лікарями Піддубцівської амбулаторії – лікарем-терапевтом Тетяною Чемною та сімейним лікарем Ксенією Волковою, а допомогу надають у своїх селах на базі фельдшерських пунктів. Фельдшерський пункт, згідно з законодавством, має діяти у селі, де задекларовано з лікарем не менше 1000 осіб. Тоді лікар зобов’язаний регулярно проводити туди виїзний прийом та консультувати пацієнтів, в іншому випадку пацієнти мають самостійно добиратись до амбулаторії. Фельдшер не має права обслуговувати мешканців села, які не задекларувались із сімейним лікарем амбулаторії, оскільки фельдшер надає допомогу за вказівкою лікаря, який робить призначення та спостерігає за перебігом хвороби, а отже – несе відповідальність за лікування та одужання пацієнта.
8. Працівник ФАПу не має права використовувати безоплатні медикаменти на пацієнтів, які не задекларовані в амбулаторіях Підгайцівської громади. Тому він може вам відмовити у наданні медичної послуги та скерувати до Служби екстреної медичної допомоги, або вашого сімейного лікаря.
9. Рішення виїжджати на виклик чи ні, приймає лікар. Законодавчо передбачено, що віддаленість пацієнта від медичного закладу не є підставою виїжджати до нього на виклик. Лікар, з яким ви уклали декларацію, самостійно приймає рішення враховуючи обставини та свою зайнятість. Звісно, якщо пацієнт маломобільний чи, можливо, медичної допомоги потребує дитина у багатодітній сім’ї, де мама не має змоги добратися до ФАПу, лікар може приїхати на виклик. Для цього у медзакладах Підгайцівської громади є санітарні автомобілі. Якщо є можливість доставити пацієнта до амбулаторії, це буде перевагою, адже на місці лікар може оглянути та оперативно зробити необхідні аналізи чи кардіограму і лише після цього призначати лікування.
10. Якщо пацієнт укладає декларацію із лікарем амбулаторії Підгайцівської громади, податки із зарплати лікаря повертаються у місцевий бюджет. Лікарі, які обслуговують місцеве населення у медичних закладах інших населених пунктів, сплачують податки за місцем роботи. Тобто, декларуючись та отримуючи медичні послуги у Луцькій центральній районній лікарні (с. Липини) у Підгайцівській або Піддубцівській амбулаторії, фельдшерських пунктах сіл Струмівка, Звірів, Романів, Борохів ви наповнюєте бюджет Підгайцівської сільської ради. Такий собі місцевий патріотизм.
11. Декларація з сімейним лікарем діє безстроково. Тому не потрібно переукладати декларацію з сімейним лікарем, терапевтом та педіатром з початку року. Якщо ви вже обрали собі лікаря первинки і підписали з ним декларацію – можете не хвилюватися про її чинність.
12. Декларація залишиться в силі допоки ви самостійно не змінили лікаря, або якщо лікар звільняється – однак про це має попередити пацієнта медзаклад.
13. Якщо ж вирішили змінити лікаря, то вам не потрібно розривати декларацію з попереднім. У разі підписання нової декларації дані про неї вносяться в електронну систему і стара декларація автоматично анулюється.
14. Немає обмежень на укладання нових декларацій. Ви можете змінювати лікаря стільки разів, скільки вважаєте за потрібне – це не заборонено. Водночас саме довготривалі відносини лікаря і пацієнта є корисними для обох: такий лікар знає історію хвороб пацієнта і зможе давати максимально корисні рекомендації. Тому якщо ви вже маєте лікаря чи лікарку, з якими знайшли спільну мову, залишайтеся з ними.
15. В амбулаторіях Підгайцівської громади впроваджують обов’язковий попередній запис до лікаря. Аби потрапити на плановий огляд до лікаря або отримати щеплення пацієнту потрібно напередодні, не пізніше 15.00, записатися на прийом за телефоном своєї амбулаторії або фельдшерського пункту:
- Підгайцівська АЗПСМ – 0950133192
- Лищенська АЗПСМ - 0950165215
- Струмівський ФП - 0950165217
- Піддубцівська АЗПСМ - 0668320109