Підгайцівська громада
Волинська область, Луцький район
gov.ua місцеве самоврядування України
  Пошук

Освітня субвенція 2021 року: підвищення якості освіти та оптимізація неефективної мережі закладів

Дата: 15.03.2021 12:27
Кількість переглядів: 3302

Сьогодні освіта переживає складні часи: реформи, нові закони, децентралізація і зміна фінансування.

У 2021 році  Підгайцівській територіальній громаді відповідно до «Порядку та умови надання освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам» (затвердженого постановою КМ України від 14 січня 2015 р. № 6) було надано 70 млн. гривень освітньої субвенції, яка спрямована на оплату праці з нарахуваннями педагогічних працівників закладів освіти (шкіл). На перший погляд багато, але … Від чого залежить ця сума та що впливає на її формування?

Міністерство фінансів України надіслало на громади лист 07010-05-6/6741 від 02.03.2021 у якому зазначено, що «… на 2021 рік розрахунок освітньої субвенції здійснило Міністерство освіти і науки України за новими підходами на основі нового адміністративно-територіального устрою із застосуванням таких нових критеріїв, як щільність та чисельність населення відповідної громади, а також відсотка населення, яке проживає у сільській місцевості, механізму коригування розрахункової наповнюваності класів залежно від фактичної наповнюваності класів («буфери»).

Формула розподілу освітньої субвенції спрямована на підвищення якості надання освіти шляхом стимулювання органів місцевого самоврядування до здійснення ними заходів щодо оптимізації неефективної мережі закладів загальної середньої освіти.

Коштами освітньої субвенції забезпечується у повному обсязі оплата праці оптимальної чисельності вчителів при максимально ефективній мережі шкіл.

У разі наявності закладів загальної середньої освіти з низькою наповнюваністю класів відповідні місцеві ради мають покривати дефіцит коштів освітньої субвенції за рахунок власних доходів…

…Слід зазначити, що ключовими факторами, що впливають на незабезпеченість видатків на освіту, є велика кількість малокомплектних шкіл, багато класів з низькою фактичною наповнюваністю, висока вартість навчання одного учня, збільшення одиниць педагогічного персоналу тощо».

Минулого бюджетного періоду, коли до складу Підгайцівської територіальної громади входили 4 заклади освіти, освітньої субвенції вистачало на всі доплати та нарахування. Більше того, ми мали залишки коштів, близько 7 млн., попередній рік – 5 млн. Ці залишки формувались завдяки Підгайцівському НВК, в якому навчається майже 1000 дітей, по 30 учнів у класі. Вчителі цього закладу відповідно мали повні ставки та додаткове навантаження. При цьому, слід зауважити, що при відсутності у педагогічного працівника повної ставки, податки до бюджету беруться як за ставку, що негативно позначається у бік зменшення на обсязі освітньої субвенції.

Вартість утримання одного учня у Підгайцівському НВК склала близько 17 тисяч грн в рік, при середньому по Україні – 25-26 тис.

З об’єднанням 20 сіл, у громаді ситуація змінилася. Нині у громаді є заклади, де наповнюваність класів та загальна кількість учнів дуже низька.

Для прикладу, враховуючи те, що у школі с. Вишнів навчається лиш 8 учнів, середня вартість утримання 1 дитини  складає близько 90 тис. грн. на рік.

 Школа с. Пальче, при наповненості у 46 учнів та наявності 15 педагогів, які не мають повного навчального навантаження теж знаходиться поза зоною ліквідності. Не краща ситуація у закладі освіти села Хорлупи: навчається 56 учнів, а школа розрахована на 350.

Аналіз народжуваності не показує покращення ситуації, там де у класі має навчатись 20 і більше учнів, є лише 5-6 дітей...

Освітні заклади  с. Липини, с. Піддубці, с. Лище, с. Романів виходять приблизно на нульовий рівень самозабезпечення по субвенції, маючи витрати на одного учня в межах 24-27 тис. грн. на рік.

Тобто ті заклади освіти, які знаходяться нижче середнього рівня витрат на одного учня по Україні є збитковими, потребують дофінансування на оплату праці з місцевого бюджету (кількість працюючих більша за фактичну потребу, на 18 годин має бути не більше 1 вчителя).

При цьому, для деяких з цих закладів для подальшого існування існує необхідність здійснення капітальних ремонтів, облаштування їдалень, водопостачання, пожежної сигналізації та забезпечення інших необхідних умов для існування.

Крім того, близько 80-90% дітей з сіл, в яких функціонують неліквідні школи, не навчаються за місцем проживання, а їдуть шкільними автобусами до сусідніх сіл, наприклад, з Вишнева до Борохова, Піддубців, з Воротнева - в Лище. Такий стан речей пов’язаний перш за все, з тим, що в великих школах більше можливостей, конкуренція між учнями. Підтвердженням цього факту є і результати олімпіад, розрахунок середнього балу ЗНО, які доводять, що якість навчання у великих школах, де працюють вчителі-предметники – вища. Крім того, у таких школах функціонують різнопланові гуртки, що також приваблює сюди учнів.

Варто також зауважити, що в умовах карантину та онлайн навчання, не всі школи належним чином підійшли до налагодження повноцінного навчального процесу, в тому числі через якість та забезпеченість технічними засобами.

В сучасних умовах зростають вимоги не лише до фізичного наповнення шкіл учнями та вчителями, а й до якості надання освітніх послуг, що також потрібно враховувати. Тим не менше, заробітна плата за період онлайн навчання всім була виплачена у повному обсязі, з усіма доплатами. Крім того, з 1 вересня поточного року планується чергове підвищення заробітної плати педагогів на загальнодержавному рівні з врахування атестації, категорій і т.д., що потягне за собою подальшу боргову кризу.

Територіальні громади в сучасних умовах децентралізації отримали не лише фінансові ресурси, а й колосальне фінансове навантаження, яке потребує оптимального розподілу з врахуванням потреб розвитку, а не лише «проїдання» наявних фінансових ресурсів.

Цього року депутатським корпусом Підгайцівської сільської ради було прийнято рішення про виділення 1,5 млн гривень залишків освітньої субвенції на заробітну плату, доплати, адже у січні 2021 року дефіцит складав 430 тис. грн (зарплати виплачені в повному обсязі). Також, з місцевого бюджету оплачуються перші 5 днів лікарняного,  а враховуючи ситуацію з COVID-19, лікарняних було багато.

Ми розуміємо, що ситуація складна, але в умовах реформування, прийняття не популярних рішень є неминучим через необхідність оптимізації шкільної системи. Однак, наразі мова не йде про закриття, скоріше про оптимізацію та реорганізацію.

 


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Ще не зареєстровані? Реєстрація

Реєстрація в системі електронних петицій


Буде надіслано електронний лист із підтвердженням

Потребує підтвердження через SMS


Вже зареєстровані? Увійти

Відновлення забутого пароля

Згадали авторизаційні дані? Авторизуйтесь