Пошук

ЛЮДИ ГРОМАДИ. Лукія Василевська: «Школа мені сниться до сьогоднішнього дня»

Дата: 02.10.2020 10:44
Кількість переглядів: 1210

За плечима жительки села Підгайці, відомої волинської поетеси Лукії Василевської – 45 років педагогічного стажу. За фахом вона – вчитель української мови і літератури та історії. Але зізнається, що історія не так подобалася. Більше тяжіла до філологічного профілю.

 

Фото без опису

 

Щоразу, йдучи до своїх учнів, старалася не лише розкрити тему уроку, а й виховувати їх. Своїм власним прикладом. Прикладами життя літературних героїв, таких як Григорій Многогрішний з роману Івана Багряного «Тигролови». На прикладі простих сільських трударів, славних патріотів, що живуть поруч з нами. Адже оцей кожний приклад людських чеснот, національних цінностей вибудовує людину – добру, чесну, щиру, гідного громадянина своєї держави.

Професія вчителя, омріяна з дитинства

Героїня моєї оповіді з раннього шкільного віку мріяла стати вчителем. Бо виховувалася в сім’ї педагога. Її батько Володимир Григорович викладав у школі німецьку мову й співи. «Я зростала в учительському оточенні. Це був дружній, доброзичливий педагогічний колектив. Особливо запам’яталися виступи в драмгуртку, виїзди на природу, дні здоров’я», - поринає в спогади моя співрозмовниця.

Ця напрочуд добра вчительська атмосфера пройняла до самих кісток. Після закінчення Лукією середньої школи в Берестечку батько запитав її: «Куди ж ти збираєшся поступати?». На це донька твердо відповіла, що хоче бути вчителькою. Не зупинили її і татові слова, що це, мовляв, важка робота. Для дівчини батько був взірцем, непохитним авторитетом, тому вона була глибоко переконана, якщо він зміг працювати, то і вона зможе.

Коли в 1961 році з Луцького педагогічного інституту повідомили про зарахування Лукії Василевської на 1-й курс історико-філологічного факультету – її радості не було меж. Пояснює, що фах вчителя української мови та літератури вона обрала, адже дуже любила читати. У памяті освітянки відразу зринає колиска дитинства - Перемиль, де в сільській бібліотеці перечитала мало не всі книжки.

У виші по цеглині закладали фундамент спеціальності талановиті викладачі - шестидесятник, дисидент Дмитро Іващенко, Галина Мудрик, Лариса Рожило, Степан Забужко, батько письменниці Оксани Забужко. У цих видатних педагогів було чому повчитися.

Перший досвід виявився «гірким»

Після закінчення третього курсу на студентку чекало справжнє випробування. Це була практика, яку послали проходити в Криму в місті Феодосія. Вже у свій перший рік роботи вчителем судилося стикнутися з великими труднощами. Українську мову довелося викладати в російськомовному оточенні. «Мені дали два шостих і два сьомих класи. Це були здебільшого діти моряків, які постійно змінювали місце проживання. Вони були звільнені від вивчення української. Півкласу її вчили, півкласу не вчили», - розповідає Лукія Василевська. Звільнені учні все одно були присутніми на уроках. Не маючи чим себе зайняти, бешкетували, гралися, іноді кепкували з незрозумілих українських слів. Давався взнаки складний перехідний вік. Невисока на зріст, зовсім юна практикантка, яка кілька років тому й сама була школяркою, не знала, як давати раду підліткам.

Лукія Володимирівна не приховує, що після такого «бойового хрещення» могла б розчаруватися у вчительській професії. Та - не з її характером. Стала шукати підходи до учнів. Руку допомоги тоді простягнув педагогічний колектив школи, де працювала, на чолі з Марією Іванівною Дрьоміною. Директорка, мабуть, таки помітила в студентці здібності вчителя. Якось при  нагоді підбадьорила, підтримала добрим словом, що з неї вийде хороший педагог, але в українській школі.

Вчительська доля - нелегка

У порівнянні з феодосійцями, сільські учні в Чарукові  виявилися «золотими». Спокійними, слухняними, врівноваженими, привітними. «Це ж були 60-ті роки. А зараз діти зовсім не ті. Нинішнім учителям не позаздриш», - переноситься думками в наш час поважна освітянка. - Але що поробиш? Доля педагога ніколи не була простою. А тепер – і поготів. Але ж треба ж комусь і сьогодні нести нелегкий вчительський хрест».

Пять років роботи в Чаруківській школі залишили добрий слід в її памяті. Потім вісім років учителювала в селі Лище. Тут величезну роль у становленні Лукії Василевської, як фахівця, зіграла завуч школи, дуже сильний методист Надія Петрівна Радіонова. У наданні методичної допомоги вчителям – їй не було рівних.

Поетичний дар відкрила…хвороба

Найдовше, з 1981 року і до виходу на заслужений відпочинок, моя співрозмовниця працювала в школі села Підгайці. Так сталося, що в 1984 лікарі виявили в неї проблеми зі здоровям. Пережитий нервовий стрес відкрив талант до написання віршів. І ця поетична творчість теж допомагала в шкільній роботі. «У школі ми почали організовувати поетичні вечори, зустрічі з відомими письменниками. Адже мені дуже хотілося, щоб діти їх побачили, познайомилися з ними.Учасниками таких заходів були Василь Гей, Йосип Струцюк, Петро Мах», - знову занурюється в минуле підгайчанка.

Каже, що завдяки поетичній творчості та фаху мовника, її сьогоднішнє життя на пенсії не є пасивним. Адже до неї звертаються, як до філолога, щоб коректувала, редагувала книжки.

Хто ж він такий – справжній вчитель?

У поезіях Лукії Василевської вчительська тематика займає вагоме місце. Бо понад чотири десятиліття частинку своєї душі й серця віддавала школі, дітям. Жінка бере до рук збірку «Заповітне», показує в ній цілий розділ, присвячений вчителям. На очі їй потрапляє вірш «Урок літератури». Читає тремтячим голосом, ледь стримуючи сльози.

Знов урок літератури в школі

Як люблю поезії слова!

Симоненка вірші мимоволі

В памяті – як музика жива.

Бачу не лише учнівські очі –

Ще й інспектори у клас ідуть.

Знаю: контролюючі охоче

Вчительські недоліки знайдуть.

Бесіду веду, читаю вірші,

До сучасності в’яжу місток.

Відповіді учнів значно гірші,

І так довго не луна дзвінок…

І мене уже беруть на кпини,

Бо не так, мовляв, урок вела…

Прокидаюсь… Це ж усе приснилось –

Сорок літ я школі віддала.

Жінка на мить замовкає, бо від хвилювання не може говорити. Коли опановує себе, зізнається, що школа сниться до сьогоднішнього дня. 

І хто після цього буде заперечувати, що колишніх вчителів не буває!

Намагаюся розрядити напругу, запитую: «То хто ж він – справжній вчитель?». Ветеран педагогічної праці, не задумуючись, відповідає: «Це, в першу чергу, вчитель, який любить дітей».

«Як і сто років тому…», - чомусь подумалося мені тоді.

Ірина РЕПЕТУХА.

ФОТО з домашнього архіву Лукії ВАСИЛЕВСЬКОЇ.  



« повернутися до розділу «Новини»

Код для вставки на сайт

Створення нового проекту

Ви можете вказати варіанти відповідей для голосування, якщо це потрібно.

Додати файл
Додати файл
Додати файл
Додати файл
Увага! З метою недопущення маніпуляцій суспільною думкою редагування ТА ВИДАЛЕННЯ даного проекту після його збереження буде не можливим! Уважно ще раз перевірте текст на предмет помилок та змісту.

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень

Авторизація в системі електронних петицій

Авторизація

УВАГА!

Шановні користувачі нашого сайту. В процесі авторизації будуть використані і опубліковані Ваші:

Прізвище, ім'я та по батькові, Email, а також регіон прописки.

Решта персональних даних не будуть зберігатися і не можуть бути використані без Вашого відома.

Погоджуюсь на передачу персональних даних